När ryggen inte fungerar

Fysisk aktivitet eller träning är hälsosamt på många olika sätt. Det stärker hela kroppen, muskler, leder, ligament samt inte minst skelettet. Dessutom har flera studier visat att fysisk aktivitet har en positiv effekt på psyke och humör, i synnerhet när den utövas utomhus i friska luften och dagsljus. Med detta sagt: de flesta av oss mår bra av att ha någon som guidar oss i vårt träningsupplägg, inte så mycket för att optimera resultaten som för att faktiskt kunna träna tryggt och säkert och undvika skador. Särskilt den som är ambitiös och vill utveckla sin träning riskerar annars att göra sig illa.

Träningsskador

Exempel på vanliga skador och förslitningar som kan uppstå vid träning på grund av bristande teknik eller ett ogynnsamt upplägg är problem med benhinnorna på främst vader samt ryggbesvär. Det senare kan vara ohyggligt smärtsamt, det vet var och en som någon gång har gjort illa ryggen. Så snart en nerv eller kota i den komplexa ryggraden förskjuter sig aldrig så lite kan det resultera i smärtor som den oinvigde knappt kan föreställa sig. Som tur är finns det hjälp att få, och det kostar inte skjortan. (Du kan absolut hitta en naprapat i Göteborg till bra pris, men självklart också i andra delar av landet.

Sök hjälp!

Oavsett om dina ryggbesvär kommer sig av en träningsskada eller något annat så är det nödvändigt att söka hjälp. Långvarig smärta och dess orsaker i ryggen leder på sikt till snedbelastningar med sekundära problem som följd, kanske i form av muskelförslitningar eller migrän. Vanliga trauman som också kan utlösa ryggsmärtor är oergonomiska lyft, eller felbelastning i arbetet eller hemma, vid exempelvis flytt, ommöblering eller trädgårdsarbete. Enkla tips för att undvika detta är att lyfta med böjda ben, stadigt magstöd och rak rygg, samt att inte vara blyg för att ta hjälp. Om du är ensam kanske en vän eller granne kan rycka in för stunden?