Protein och träning

proteinpulver

När man tränar intensivt så blir musklerna skadade. För att dessa sedan skall kunna läka och bli ännu bättre än tidigare så krävs det att man har ätit tillräckligt och av rätt saker. Kroppen behöver nämligen stora mängder protein.

Tillräckligt med protein

Det rekommenderade dagliga intaget av protein är 0,8 gram per kilo kroppsvikt. Detta är dock bestämt för att passa så många olika människor som möjligt. Det skall inte vara för lite så att någon mår direkt dåligt av att få för lite eller för mycket så att någon tar skada av det. En normal svensk sägs dock äta lite drygt ett gram per kilo kroppsvikt och dag.

Om man tränar mycket och bygger muskler så är det dock inte otroligt att man behöver äta betydligt mer protein än så. Då kan råden från forskarna ligga någonstans mellan 1,6 och 2 gram per kilo kroppsvikt och dag. Mer eller mindre beror på om man tränar styrka eller uthållighet. Kraven är som sagt större när man ”sliter på musklarna”.

Tillskott

Många väljer att öka på sitt proteintilltag genom att äta proteintillskott av olika slag. Proteinshake är bland de vanligaste lösningarna och  kan vara gjort av många olika saker. Bland annat mejeriprodukter, ägg och kött men även vissa växter. Idag finns det även många vanliga matprodukter med höga proteinhalter. Bland annat kvarg har ridit på den vågen.

Vegetarian

Om man är vegetarian så gäller det att äta en varierad kost så att man får i sig tillräckligt med protein. Detta är inte speciellt svårt om man äter tillräckligt med baljväxter och produkter så som quorn och tofu. Även nötter kan vara vara en bra proteinkälla.

Tränar man så kan det som sagt vara så att man kan behöva mer protein än vad man normalt sett får i sig i maten, då kan det vara givande att ta tillskott. Alternativen är många och kan vara baserade på proteiner från bland annat ris, hampa eller till och med pumpakärnor.

Vanlig mat

Tillskott kan vara ett mycket enkelt sätt att få tillräckligt med protein i sin diet. Det bästa är dock att se över sin diet och hur man annars kan få i sig mer protein genom en balanserad diet. Svenska dagbladet har en artikel som går riktigt på djupet inom detta området.